Martin Scorsese szerint "meg kell menteni a mozit" a szuperhősfilmektől és az állandó folytatásoktól
Martin Scorsese ismét nekiment a szuperhősfilmeknek és Hollywood megszállottságának, hogy filmfranchise-okat vagy folytatásokat készítsen.
Tagadhatatlan, hogy a film- és tévéipar több mint egy évtizede telítődött a fentiekkel.
Miközben a közönség olyan filmekért őrjöng, mint a Vasember legyőzte Thanost a Bosszúállók: Végjátékban, vagy Dom Toretto egy újabb nevetséges autós mutatványa a Halálos iramban 10.-ben, úgy tűnik, nem mindenki örül annak, amerre a mozi tart.
Scorsese minden idők legikonikusabb filmjeiért volt felelős, és most megkongatta a vészharangot a jövővel kapcsolatban.
A GQ-nak adott interjújában a legendás rendező így nyilatkozott: „A veszélyt az jelenti, amit ez a kultúránkkal tesz.
Martin Scorsese olyan filmes kollégáinak, mint Christopher Nolan és a Safdie testvérek, tulajdonítja a Marvel és a DC képregényfilmek felemelkedése elleni küzdelmet.
Scorsese évek óta hangot adott a szuperhősfilmekkel szembeni megvetésének, hírhedten „vidámparki látványosságnak” nevezve a Marvel-filmeket, amelyek szerinte „nem nevezhetők mozifilmeknek”. A GQ magazin címlapsztorijában olyan rendezőkre mutatott rá, akik véleménye szerint a modern mozi jelzőfényei, és akik remélhetőleg „megmenthetik” Hollywoodot.
„A veszély ott van, hogy mit tesz ez a kultúránkkal, mert most már lesznek olyan generációk, akik számára ezek a filmek” – mondta Scorsese a szuperhősös tartalmakról.
Hozzátette:
„Az emeberek már most is ezt gondolják, ami azt jelenti, hogy nekünk erősebben kell visszavágnunk. És ennek legalulról kell, maguktól a filmkészítőktől kell eredeznie. De ott vannak a Safdie testvérek, és ott van Chris Nolan, érted, mire gondolok? Minden oldalról le kell csapnunk rájuk, szóval üssétek őket minden oldalról, és ne adjátok fel. Menjetek és csináljátok. Menjetek, öteleteljetek és ne panaszkodjatok emiatt. De igaz, amit mondok, hogy meg kell mentenünk a mozit.”
Scorsese így folytatta:
„Úgy gondolom, hogy a gyártott tartalom nem igazán mozi. Majdnem olyan, mintha a mesterséges intelligencia csinálná a filmet. És ez nem jelenti azt, hogy nincsenek hihetetlen rendezők és speciális effektes emberek, akik csodás alkotásokat készítenek. De mit jelent ez? Mit adnak ezek a filmek, mit adnak neked? De mit közölnek? Mit adnak a nézőnek ezek a filmek? […] Szóval mit ad ez neked? […] Valamit el kell mesélned egy filmmel. Különben mi értelme van neki? Mondanod kell vele valamit.”
Scorsese elismerte, hogy Hollywood és a stúdiórendszer nagymértékben megváltozott azóta, hogy több mint 50 évvel ezelőtt elkezdett filmeket rendezni.
„Az iparnak vége” – mondja. „Más szóval, az ipar, aminek én is részese voltam, majdnem 50 évvel ezelőttről beszélünk? Ez olyan, mintha azt mondanám valakinek 1970-ben, aki némafilmeket készített, hogy szerinted mi történt?”.
A tégla rendezője kifejtette, hogy a stúdiók „már nem érdekeltek abban, hogy nagyobb költségvetéssel támogassák az egyéni hangokat, amelyek személyes érzéseiket, személyes gondolataikat, személyes ötleteiket és érzéseiket fejezik ki”.